Om de hoek van de buurtontmoetingsplek van BuZz wonen mensen die de boodschappen niet meer kunnen betalen. Ze kunnen niet meer rondkomen en hebben geldzorgen. Om te achterhalen wat er moet gebeuren om dit op te lossen gaan we op huisbezoek. We bellen aan en vragen buurtbewoners naar hun tips, hun zorgen en wat er moet veranderen om hun financiële leven weer op de rit te krijgen, zodat ze verder kunnen.
We zijn intussen twee weken bezig en dat gaat niet vanzelf. Een enkel interview levert een bak met werk op. Natuurlijk krijgen we veel vragen over geld, maar ook over andere zaken. Over water in de kruipruimte en taallessen in de wijk bijvoorbeeld. En wat we ook zien zijn zorgen en verdriet.
Ook is er een aantal opvallende zaken, zoals woningen die geen brievenbus hebben. Hoe ontvangen de bewoners post? Wij hebben de flyers van de Geldparade dan ook maar onder het hek geschoven. Wat verder opvalt is de onbekendheid met de voedselbank. Je zou toch zeggen dat iedereen weet van deze instantie. Nu blijkt dat sommige mensen nog nooit van de voedselbank hebben gehoord.
Wat me het meest is bijgebleven is een mevrouw die voor de deur stond. Ze was doorverwezen door de wijkagent. Hij had gezegd dat ze maar eens met BuZz moest gaan praten: zij waren gestart met een project over geld. Het bleek dat die mevrouw, grote financiële problemen had. Ze had een baan, maar ook schulden en nauwelijks geld om boodschappen van te doen. Extra zorgelijk, omdat ze ook zorgdraagt voor haar twee kinderen. Op mijn vraag of ze brood had antwoordde ze van niet. Haar koelkast was leeg. Gelukkig hadden we de dag ervoor van de buurtsuper net een lading brood en een hoop andere etenswaren gedoneerd gekregen. We konden deze buurtbewoonster een kistje vol eten meegeven, plus een boodschappenkaart. De eerste stap is gezet: vertrouwen, praktische hulp. Nu verder kijken hoe ze dagelijks een gezonde maaltijd op tafel kan zetten.
Juist door dit verhaal besef ik hoe nodig het is om achter de deur te komen en te praten met mensen uit de buurt. Door simpelweg aan te bellen en te vragen hoe het gaat. Een moment van persoonlijke aandacht.