De hoge energierekening is een zorg voor veel mensen in de wijk.
De woningen zijn vaak slecht geïsoleerd, dus dat betekent extra hoge stookkosten.
Onbekendheid met landelijke en gemeentelijke regelingen en toeslagen.
Wantrouwen ten aanzien van instanties zorgen ervoor dat er niet optimaal gebruik van wordt gemaakt
Lastige aanvraagprocedures en veranderingen in leefsituatie (kinderen worden 18, scheiding, werk, enz) zorgen ervoor dat mensen geen of verkeerd gebruik maken van regelingen en toeslagen.
Veel mensen hebben moeite met het betalen van de boodschappen.
Ze komen vaak aan het eind van de maand geld tekort.
Veel buurtbewoners weten (nog) niet de weg te vinden naar de Voedselbank en andere praktische hulp.
Ingewikkelde brieven, beperkte digitale vaardigheden en laaggeletterheid zorgen ervoor dat mensen moeite hebben om overzicht te krijgen over hun administratie.
Mensen vragen geen hulp of doen soms veel te laat, vanwege, trots of schaamte.
Bovendien weten mensen vaak niet de weg te vinden naar ondersteuning.
Slecht geïsoleerde woningen, schimmel, wateroverlast en vieze portieken zijn grote problemen.
Ook wordt de kwaliteit van de directe leefomgeving is vaak niet als prettig ervaren.
Vaak weten mensen niet goed de weg naar de woningbouwvereniging of durven hun klachten niet te melden.
No Data Found
Hierdoor worden je vast lasten altijd betaald en ontstaan er geen betalingsachterstanden
Krijg je brieven van de gemeente, de belastingdienst, zorgverzekering of de woningbouw. Maak ze open en lees wat je moet doen. Begrijp je de brieven niet? Ga dan naar je buren of het buurthuis en vraag om advies.
Doe boodschappen met een volle maag. Dan kom je niet in de verleiding om teveel te kopen.
Wil je iets kopen, ga dan eerst op zoek via Internet naar kortingsbonnen. Of bekijk de aanbiedingen in de folders
Kopen op afbetaling kost altijd extra geld. En dat is duur. Bovendien heb je geen overzicht.
Tijdens de Geldparade draait het om delen van kennis en informatie. Dat bleek wel tijdens een van de Moneytalks, waar het thema ‘overzicht houden over je geld’ centraal stond. Geen grote sprekers of ingewikkelde tabellen, maar de bewoners zélf die hun tips en ervaringen komen delen.
Sandra, die het concept van de Moneytalks heeft ontwikkeld, zag het meteen: mensen vinden het fijn om iets te komen brengen. “Ze willen hun verhaal kwijt, en hopen dat een ander daar iets aan heeft.” Zo ontstonden er mooie gesprekken over hoe je overzicht houdt over je financiën, bijvoorbeeld met lijstjes, door op vaste dagen je administratie te doen of gebruik te maken van een huishoudboekje.
Wat de Moneytalks extra bijzonder maakt is dat veel deelnemers tegelijkertijd aan de slag gaan met de Nederlandse taal. “Soms wordt iets uitgelegd in het Arabisch, of helpt iemand anders met vertalen,” vertelt Sandra. “Zo leren mensen niet alleen iets over geld en oefenen ze de Nederlandse taal. Twee vliegen in één klap.”
Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, werd de uitnodiging voor de Moneytalks eenvoudig gehouden. Een leuke afbeelding met een foto van Sonja en Ola die de Moneytalks leiden. Sandra schreef er een kort, begrijpelijke tekst bij en verspreidde het via WhatsApp-groepen. “Een afbeelding, met een klein beetje tekst, in eenvoudig Nederlands – dan komt het binnen.”
Moneytalks laat zien hoeveel kennis er al ín de buurt zit. En hoe fijn het is om die met elkaar te delen. Want samen weet je meer – en dat voelt goed.
Toegankelijkheid gereedschappen